torsdag, september 04, 2008

Skämmes banne mig!

Jävla Wallenstam har haft Apotekarevillan i sin ägo sedan 1994 och har inte gjort ett piss åt huset. Är det inte en skam att låta ett så gammalt och (en gång i tiden) vackert hus förfalla av ren lathet?? Nu när det brunnit tänker dom minsann på om det kanske kan bli konferenscenter eller nåt annat spännande. " Vi har många spår. Kontor, konferensanläggning, utbildningslokaler, hotell eller kanske en kyrka kan etablera sig där", säger Wallenstams vice vd Thomas Dahl.
Pyttsan!

Jag blir så less på denna nonchalans hos fastighetsägare och politiker som bara missköter och sen vill riva och riva och riva.
För nu rivs Apotekarevillan. det totalförstördes i branden och dom måste riva delar av det för att kunna släcka branden helt.

Apotekarevillan var tidigare läkarbostad, ligger på Apotekaregatan 17 i Göteborg och det sägs att det byggdes 1930 av arkitekt Ragnar Ossian Swensson.


Det skär i hjärtat på mig!
Varje gång jag åkt förbi har jag tittat upp på huset på berget och önskat. Varje gång jag gått förbi har jag längtansfullt kikat in genom den sneda rostiga grinden på de enorma rhoddisbuskarna som ståtar på tomten och tänkt de mest galna tankar om ändå... om jag... kanske en vacker dag...
suck...


Se de vedervärdiga bilderna här och gråt en skvätt.



*

6 kommentarer:

lisa sa...

jag håller verkligen med! Så jäkla trist med hus som inte görs något åt i tid!

johanna sa...

lisa - ja fy fan för det! med tanke på bostadsbristen är det ju ett regelrätt hån att så stora hus står tomma och förfaller!

Anonym sa...

Hej
Jag har sett denna villa utifrån leden sedan några år tillbaka och från första dagen undrat varför detta ödehus står där(?). Frågor som "Varför?", "Hur kommer det sig?", "Vem äger det?", "Vem byggde det?" "Vem bodde där senast?" med många andra frågor. Det är/var ju ändå ett ståtlig hus - när det begav sig.

Visst är det tråkigt att nuvarande ägare Wallenstam Företag AB har låtit fastigheten förfalla, men det känns ändå som om det borde ha varit ödehus tidigare än 1994(?) - då de köpte det.

Japp... det gör ont i hjärtat...

Hannele på Hisingen sa...

Riva går fortare än bygga nytt.

Anonym sa...

Jag vill tacka för din fina omtanke om det huset. Själv har jag mina bardomsminnen i de huset. Och det har gjort ont i hela mig när man sett huset stå tomt och förfalla år efter år. När jag hörde om branden fick jag en känslomässig chock. Det va hemskt. Men hoppas tomten förvaltas på ett bra sätt. Kanske va lika bra att det fick brinna ner istället för att stå tomt

johanna sa...

alla - jamen de är förbannat konstngt att ett så stort hus med bra läge har haft möjlighet att stå och förfalla i så många år. det har ju bott folk där innan och varit olika verksamheter där så man undrar ju varför det inte har fortsatt och varför inget tyckt att det har varit värt att behålla eller restaurera.
gamla hus kommer ju aldrig tillbaka när dom en gång är rivna. att ta för lätt på historien och de gamla hus vi har är farligt och utarmande för staden i längden!