söndag, oktober 05, 2008

kulturfjant

igår var det en vacker men blåsig dag. det var mycket människor ute i solen och tur var väl det för idag öser regnet ner och vinden piskar på.
Vi kom äntligen iväg till Röhsska museet, det är en utställning om skateboards just nu som tilltalade de yngre deltagarna. Intresserad som jag är av konst, inredning, design m.m har jag faktiskt aldrig varit på Röhsska. konstigt nog. tyvärr blev jag inte jätteimponerad. utställningarna kändes lite fattiga. "Formhistoria från 1851 till idag" var intressant men skateboardutställningen var nästintill pinsam om det var tänkt att man skulle locka in yngre åldrar på museet. Det fanns även en utställning om Svenska bokkonst, det var tio böcker som låg på rad. wow.

efter kulturfrotterandet bunkrade vi upp med kanelbullar på Kanelbullensdag, efterapande konsumtionsstödjare som vi är, och mölade i oss bulle och kaffe.

*

7 kommentarer:

Karin sa...

Ja visst är det lite lustigt med kanelbullens dag men en kanelbulle slank ner i min mage. När det gäller Röhsska tycker jag utställningarna brukar hålla väldigt varierande kvalitet...

johanna sa...

Karin A - eftersom det var mitt första besök kan jag ju inte jämföra med tidigare utställningar, men första intrycket var inte alls imponerande. eller så var det jag som haft orealistiska förväntningar med tanke på hur länge jag tänkt på att gå dit och aldrig kommit iväg.
men men.. vi får hoppas att nästa utställning blir lite vassare!

lisa sa...

Jag tycker att utställningarna oftast brukar vara mindre och futtigare än man förväntat sig där, men ändå bra i sin litenhet.

Hannele på Hisingen sa...

Konsumtionsstödjare, tja, idén för Kanelbullens dag kommer från Hembakningsrådet och mening är att man ska baka SJÄLV... :)

johanna sa...

Lisa - ja nåt sånt tycker jag med. lite är ju bättre än inget.

Hannele - men hu, baka själv? hur ska man hinna detta i dagens stressiga konsumtionsinriktade samhälle? stöd den lille bagaren, köp ditt bröd på stan! ;o)

jag skulle gärna bakat själv men efter några timmar på museum med både skrikande barn och kaffetarm var köpta bullar enklaste vägen att gå!

Hannele på Hisingen sa...

tja, 25 vackert desegnade böcker fanns det att bläddra i, mer kanske man inte orkar med... Pinsamt tycker jag inte det var, hundratal vackert handmålade skateboards, filmer, böcker och annat, från flera decennier.

Hannele på Hisingen sa...

vaffö ska jag åka till stan :)