tisdag, juli 21, 2009

Kan du vissla Johanna?

Idag är det Johannadagen! Jag har även en till namnsdag under fruntimmersveckan men det behöver vi ju inte avslöja.
Som nyfödd och inför dopet var jag dock farligt nära att få namnet Margareta. Min syster tyckte det var vackert så det skulle jag heta. Men nu blev det inte så.

Johannadagen har funnits ända sedan 1755! Det är tradition det!

Johanna
eller Joanna, är ett kvinnonamn med grekiskt ursprung (Ioanna, Ἰωάννα), och en femininform av Johan och Johannes. Båda namnen härstammar ur grekiska varianter av det hebreiska namnet Jochanan som betyder 'Gud har förbarmat sig'.

Namnet har använts i Sverige sedan 1300-talet, men kom dock med i almanackan först i mitten av 1700-talet. Det var mycket vanligt i bondesamhället på 1800-talet och hade en ny popularitetsperiod under 1980- och 1990-talet då det som högst var det fjärde vanligaste namnet bland nyfödda flickor.


*

2 kommentarer:

Jo sa...

Japp, grattis till oss! :D

Minnalainen sa...

Haha "Gud har förbarmat sig"! Nu ska jag gräla på mamma, för att hon ger mig "sista-minuten" namn (egentligen skulle jag ha hetat Heidi-Maria som tilltalsnamn men fick heta Minna i sista minuten och sen är jag den enda av mina syskon som har ett svenskt andranamn - Johanna)