fredag, mars 12, 2010

status: nyopererad men vid gott mod

i måndags opererades jag för Cochlea implantat. operationen tog 4 timmar och gick bra. Jag var trött o mådde illa ett tag efteråt, det är bättre nu och yrseln är inte så farlig som jag trodde.
Det jobbiga är när det ska läka. Nu har det gått 4 dagar och det gör ont i skallen, i halsen, i käken, i örat, osv.

I början på april ska jag tillbaka till sjukhuset för anpassning och inkoppling av den yttre delen, processorn.
Sedan ska jag tillbaka ytterligare tre gånger för anpassning. Det är mycket finlir innan man får ihop det kan jag gissa.
Och mycket träning dessutom. Jag måste lära hjärnan att höra på ett nytt sätt.


Snart är det vår och då kanske jag kan höra fåglarna riktigt bra denna våren!



*

6 kommentarer:

Jo sa...

Spännande! (Antar jag att även du tycker?) Hoppas att det läker bra och att våren snart är här, så du får höra fåglarna ordentligt!

Trevlig helg!

johanna sa...

Jo - ja det är spännande, nu är ju det läskigaste över.
Detsamma :o)

Helena sa...

Krya på dig och lycka till, hoppas att det blir jättebra!

johanna sa...

Helena - Tack!

ulla laiho sa...

Modiga människa!

Själv nöjer jag mig med mina hörsnäckor. Första gången jag använde dessa var när jag diskade. När jag vred ur disktrasan plaskade det - det hade jag inte hört på många år. Så där stod jag och doppade trasan i vatten och vred ur, gång på gång, det var bara för underbart att höra ljudet. Och när jag steg ut på morgonen för att åka till arbetet kvittrade fåglarna.

Lycka till, modiga människa!

johanna sa...

Ulla - tack! :o)
Jag hade nöjt mig med mina hörapparater om jag kunde, men det räcker inte för att jag ska höra, så operationen är nödvändig.