torsdag, september 23, 2010

en dag på stan



Det var länge sen jag var på Naturhistoriska museet. Kanske i mellanstadiet senast. När jag hade Engla en dag på stan, gick vi dit. Och det var lite att jag ångrade mig. Det kändes gammalt, instängt och trist. Och den stackars äckliga luktande valen och de andra djuren. usch usch. vi fick gå därifrån snabbt. moster får inte böla offentligt över de stackars uppstoppade djuren.


lilla björnen

elefant

zebran


vi gick till ett fik på Andra Långgatan jag velat testa länge. Det heter Two little birds och är både café och galleri. Det fanns fina små smycken och saker att titta på, lokalen är jättemysig, maten är god o tapeten på toan är fräck!
Men att ha vegankaka och bli erbjuden kogrädde kändes inte så proffsigt.


grillad tofumacka, sojalatte och vegankaka - check!


jag älskar den här tavlan! hosta upp 14.000 kr nuuuu!
Konstnär: Jacob Nyberg

tapeten på toan!



i väntan på skjussen hem hamnade vi i en söt bokhandel för barn i hörnet på Tredje Lång och en gata som jag aldrig minns vad den heter.
där fanns en supersöt ritbok av Stina Wirsén, författaren till Små brokiga och flera andra böcker.


rita snoret!


*

4 kommentarer:

Helena sa...

Har också varit nyfiken på det där cafét sedan jag hörde talas om det. Kul att det fanns veganmat i alla fall, även om det förstås inte var så snyggt med grädden, nej...

johanna sa...

jo det ska vara lite veganinriktat, men sen kanske det dräller av vegetarianer där, därav "kogräddes incidenten". men helt klart är det värt att gå dit ändå!

Anonym sa...

Vi har just upptäckt din blogg och läst den med intresse. Du skriver så fint om allahanda ting och om din sorg och saknad, som vi delar med dig. Läst också om den fantastiska operationen och de spännande nya upplevelser som denna måst inneburit för dig.
Med sympti Ulla och Olof ( Mattias faster och farbror i Värmland)

johanna sa...

Ulla och Olof - tack vilka fina ord, det värmer verkligen i hjärtat!