tisdag, oktober 12, 2010

stockholmskoll


Jag har hittat tre bra veganställen i Stockholm att gå till när hungern river.

Det ena är på Söder nära Hornstull, det heter Seyhmus Vegetariska. Dom har en stor buffé med massa olika varma och kalla rätter, soppor, röror, såser och mycket grönsaker. Bröd, dricka, öl, kaffe/te och hela baletten. Det vara bara ca 4-5 saker som var vegetariska så veganutbudet var enormt i princip.

Sen fikade vi i Gamla stan på Café Mineur. Sojamjölk till kaffet och veganmacka på menyn och mysig lokal nere i ett källarvalv med sköna fåtöljer, soffor och bokhyllor med böcker ger bra betyg. Dom hade gratis wi-fi dessutom.

På stan innan hemfärd träffade jag en kompis i Kungsträdgården. Jag gissade att det skulle vara snudd på omöjligt att hitta nåt som ens liknade vegetariskt så mitt inne i city, och helt omöjligt med veganskt, och jag som var så hungrig!
Men.. så kollar jag HappyCow och på Regeringsgatan 91 ligger Martins Gröna! Dom hade två rätter att välja på varav en var vegansk, en indisk gryta som serverades med ris och grönsaker. Det var så gott! Och jag blev så glad så jag nästan lipa för att jag skulle slippa vara hungrig hela tågresan hem!

Premiären för mig som vegan i Stockholm avlöpte alltså väl!


*

2 kommentarer:

Helena sa...

Ja, det finns mycket bra i Stockholm!

Har du testat Hermans? En gammal klassiker med kanonbra vegetarisk buffé. På onsdagar är den alltid helt vegansk och även annars finns det mycket veganskt. http://gastrogate.com/restaurang/hermans

Vi gillade även pizzerian Tevere nära Goodstore, massor av veganpizzor i Old Corner-stil.

johanna sa...

ja sthlm ska bli spännande att äta mer i sen.
Hermans har lite dåligt rykte hos sthlmveganerna tycker jag, men det kanske är hemmablindhet? :o)