onsdag, november 17, 2010

nya siffror


Med mitt CI ska jag gå på återbesök till Sahlgrenska med jämna mellanrum och kontrollera hur hörseln "utvecklas".
Då sitter man i det isolerade rummet lyssnar på pip, korta ord och meningar som man ska upprepa. Orden är i slutet av en mening, tex " Jag säger BÅT" "Jag säger KATT" då ska man upprepa båt och katt. Meningarna är längre och väldigt olika: "Pappa bakade torra bullar" "Den röda cykeln ligger slängd i gräset" "Pojken provade tre par jeans", så ska man upprepa hela meningen, det man hör då alltså.
Först gör man testerna med både hörapparat och CI och sedan bara CI. (Jag har hörapparat på vänster öra och CI på höger öra.)
Det är för att man ska få se skillnaden mellan hur mycket hörapparaten hjälper till och inte. I mitt fall hjälper den inte upp talet så mycket, den är mest som uppfyllnad, gör ljuden mjukare och fylligare på ett slags sätt. Att hjälpa allting att låta lite som "förut", CI:t kan vara lite "klirrigt" i ljuden ibland men det börjar bli bättre.

Min ci-inkoppling var i april i år och i maj gjorde jag det testet första gången.
Då hade jag siffrorna:
CI och hörapparat - 76 %
Bara CI - 70 %

Nu i november är det 6 månader sedan inkopplingen: då ser siffrorna ut så här:
CI och hörapparat - 92 %
Bara CI - 80 %


Genomsnittet för patienter i detta test med endast CI efter två år, är 46 %. !
SÅ mina resultat är mycket bra.

Men det kan fortfarande (trots de bra siffrorna) bli bättre för mig!

Tallyho!

*

3 kommentarer:

Helena sa...

Men åh, så skönt att det gått så bra med ditt CI! Det verkar jättehäftigt och spännande!

johanna sa...

Tack! Javisst är det spännande. Hade nån sagt det till mig innan om hur bra det skulle bli hade jag aldrig trott dom!

Hannele på Hisingen sa...

jag hör 40% med ena örat