torsdag, februari 24, 2011

maten o sånt i London


Det var inte så enkelt som jag trodde att slinka in på några veganställen med två 60-plussare o en (grönsaksvägrande) 9-åring.
Men jag fick mig lite till livs iaf.. (och vet vart jag ska gå, ensam om det så krävs, nästa gång jag är i London)

Vi var på Edgware Road som är lite mellanöstern befolkat, där hamnade vi på "Beirut Express" som morsan läst om i GP, och dom hade falalfel högt och lågt och lite annat. Jag fick en väldigt god falafel i bröd med grönsaker, potatis och sesamsås.
En annan kväll var vi på en indisk restaurang på Southampton Row, där jag fick random grönsaker med ris, det var inte så spännande faktiskt, även om det var helt ok och gick att äta.

Det fanns många olika matkedjor över hela stan, med en uppsjö av mackor, sallader, drickor, osv, och på den ena som heter EAT fanns det en supergod sandwich med hummus, avocado och harissa som var vegan.

Det andra stället heter Pret a manger, där fanns en vegansallad med massa saker som hummus, salladsblad, rödbetor, körbärstomat, paprika, bönor, bröd och senapsdressing. Och det fanns även en vegansk bärjelly! Woho!

Det fina var att dom verkligen hade skrivit ut vilka saker som var vegetariska eller veganska. Även på produkter i mataffären. (se längre ner)




Glasstället Scoop i Covent Garden ska man gå till vare sig man är vegan eller inte. Mycket god glass, tyvärr hade dom ingen som var vegan när jag var där förutom sorbet (det har vi ju ätit förr) men den här var smakfull och verkligen god. inte som den skiten man köper i frysen på Ica.


Inför åkturen med London Eye åt vi på en restaurang precis i närheten som heter The Slug and lettuce. Dom hade inget överflöd av veganmat direkt. Jag frågade om en pastarätt och servitrisen hade så gräslig dialekt att det tog tio minuter innan jag lyckades förstå att pastasåsen var mjölkfri men pastan innehöll ägg. Puh. Så det blev en sallad, god men aningen snålt tilltagen, med harissamarinerad rostad sötpotatis, salladsblad, hummus och tomat och mintdressing.



På Sainsbury's öppnade sig veganhimlen.
De här roliga små burkarna var så otroligt goda så jag skulle nog köpt på mig ett lager och försökt smuggla hem om jag inte redan nästintill sprängt blixtlåsen på väskan. De fanns i 4-5 olika smaker och den gröna var otroligt god! Den orange med.


Jag blev verkligen imponerad av texten på produkterna, det var mycket tydligt om olika allergier och innehåll. TÄNK om det kunde vara så i Sverige, vad mycket enklare det skulle vara att handla då. fast att komjölk är vegetariskt känns väl inte som nån nyhet....









Tack kära London, jag kommer snart tillbaka! Då ska det vara grönt, fint och blommande och jag vill se din bästa sida!


*

2 kommentarer:

Minnalainen sa...

Schysst med tydliga symboler, det har absolut lilla Sverige något att ta efter.

Glassen såg...radioaktiv ut! Haha. Den hade en ovanligt stark färg. Rama motsatsen till den där isiga goggan man hittar i frysdisken hemma.

johanna sa...

Minna - ja det kändes jätteskönt med symbolerna, vad enkelt det blev att handla liksom!
O glassen var supergod om än väl färgstark :oP