fredag, mars 25, 2011

missgynnade hälsosamma matvanor

för ett tag sen fanns en notis i GP om ett test från Livsmedelsverket som heter Matvanekollen.

Glad i hågen surfade jag dit och kikade av nyfikenhet men blev jävligt less vid första frågan. Och resten gjorde mig inte gladare, bara standard svennebanan mat: mjölk, fisk och kött.

Jag blev så lack så jag mejlade livsmedelsverket mina synpunkter.

1. att de inte har några vegetabiliska alternativ som margarin/matfett.
2. att de endast har fisk, skaldjur, korv och kött som matalternativ.
3. att man får sämre poäng om man inte anger att man äter fisk och skaldjur, den enligt dom största källan till Omega 3 och 6.
4. En av frågorna gällde kostfibrer och fullkorn och det glömde jag skriva till dom om, men man fick sämre poäng om man inte trycker i sig typ 6 skivor bröd om dagen. Räknas inte hederlig jävla havregrynsgröt nu för tiden??


Mitt mejl löd så här:

Matkollen missgynnar vegetarianer och veganer

Jag läste om matkollen i dagens GP och blev nyfiken. Dock tappade jag fort intresset när första frågan, ang margarin/smör endast innehöll alternativ som var komjölksbaserade. Det finns människor som båda av allergi, intolerans och andra kostvanor som inte äter mjölkbaserade produkter. Räknas det automatiskt som sämre vanor då? Att frågorna sedan fortsatte med fisk, skaldjur, korv och liknande men inga vegetariska alternativ tycker jag var väldigt tråkigt. Mitt slutresultat blev att jag skulle äta mer fisk och skaldjur, men som vegan äter man inga animalier. Är det något som Livsmedelverket inte anser är en fullvärdig kost? Det finns flera goda alternativa källor till Omega 3 och 6 som inte kommer från djur. Jag hoppas ni ändrar vissa av frågorna i Matvanekollen och dessutom lägger till flera alternativ som inte bygger på en animalisk föda!

Jag fick svar idag från en nutritionist (shit vilket svårstavat ord)

Hej!

Tack för dina synpunkter.

Naturligtvis har man inte sämre vanor för att man inte äter mjölkbaserade produkter. De exempel som ges i frågan om matfett, är just exempel. Det är en miss av oss att vi inte har angivit något mjölkfritt margarin som exempel.

Matvanekollens Snabbtest är just ett snabbtest, som ger en indikation på kostens näringsmässiga kvalitet (med avseende på fett, mättat fett, socker och kostfibrer) och på hur väl några av Livsmedelsverkets kostråd, bland annat fisk, följs.

Även om man är vegetarian och inte äter fisk, så kan man få ett högt kostindex. Däremot håller jag med om att den återkoppling man får vad gäller fisk blir missvisande för vegetarianer. Vi får överväga att ändra den texten i nästa version av Matvanekollen.


Ja halleluja..


Man kan även läsa här om kampen för en hederlig vegokorv hos Pressbyrån.
mejla dom du med! info[at]pressbyrån.se
jag skulle gärna vilja se KRAV-bananer (helst all frukt som eko tack!) på Pressbyrån alltså. speciellt eftersom dom redan har kaffe som är certifierat av Rainforest Alliance.
det borde dom kunna fixa lätt som en plätt


*



2 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

måste man skriva e x a k t
Man kan ske kan välja något liknande.

johanna sa...

om man inte äter kosmör eller äter kött, varför ska jag skriva det om inte mina alternativ finns? då tappar ju hela testet sin funktion eftersom man ska välja den kost man äter.