söndag, mars 30, 2008

Proffs

För att fortsätta prata lite om mitt gamla jobb så hörde jag att Stefan Mattson har raggat upp den otroligt skickliga och världsberömda trädgårdsprofilen Piet Oudolf (för förövrigt är min favorit!) till ett projekt i Skärholmen i Stockholm. Mattson och Oudolf ska skapa en grönskande park mitt i ett bostadsområde med 3-våningshus från 1960-talet.

Stefan Mattson är alltså den forne Stadsträdgårdsmästaren i Enköping och hade många fingrar i syltburken som kallas Drömparken och att ge Enköping dess trädgårdsprofil med många parker och liknande. Piet Oudolf var även med och skapade Drömparken med Stefan Mattson.
Mattson jobbar nu som trädgårdmästare och coach för alla miljövärdar på Svenska Bostäder.

Piet Oudolf är en av världens främsta trädgårdsdesigner. Han är bosatt i Nederländerna, men har utformat parker och trädgårdar runt om i världen bland annat vid 11-septembermonumentet i New York. Oudolf är framför allt känd för att ha förnyat trädgårdskonsten genom sina naturliga och kraftfulla perennrabatter.


Vill ni läsa mer om Piet Oudolf klickar ni här! bums!

*

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stefan Mattson och Piet Oudolf - jag ser fram emot att få se resultatet av deras samarbete i Skärholmen!
Spanade på dina inlägg om Enköpings parker och de var verkligen kanon!
Må så gott!

johanna sa...

ronja - ja jag gruvar mig för att jag flyttade från Stockholm innan jag fick se vad dom hittade på. det lär blir storslaget som alltid.
Tack, kul att du gillade inläggen!