söndag, april 13, 2008

alla fåglar kommit ren?

vi hittade en käck leksaksgitarr på jobbet, som nu går varm i elbilen på dagarna. när våren står för dörren är det självklart vårsånger som gäller när det sjungs. frågan är ju vad det är man sjunger egentligen?
"alla fåglar kom i ett ren", trodde jag man sjöng, (vad det nu egentligen skulle betyda) men är det så att texten går "alla fåglar kommit re'n"? inte blev jag klokare!

Söker man på bilder och orden "alla fåglar kommit ren" på Google så får man upp den här meningen: "för djävligt ut rent sagt" och en bild på en vacker rosa ros från Slottsträdgårdsmästaren. :o)


igår snöade det när jag vaknade och idag är det strålande sol som ville väcka mig redan vid sjusnåret en söndagmorgon. jag måste skaffa mig en mörkläggnings rullgardin...


*

4 kommentarer:

Lilla B sa...

.... kommit ren = kommit redan.

johanna sa...

lilla b - men så finns det väl ingen som säjer! vilken dialekt skulle det vara, rotvälska. tala ur skägget sångfåglar! :o)

Lilla B sa...

Haha - nä inte en kotte säger så. Men när melodi och text inte passar ihop får språket vara flexibelt.
Så det är bara att gasa, greppa guran och hojta på ;)

Hannele på Hisingen sa...

Våren är här :)