lördag, april 26, 2008

filmlördag

När jag ännu en gång blivit däckad av snorets förbannelse tillbringar jag lördagen med att se film.

In the valley of Elah handlar om en fars sökande efter sanningen om vad som hänt hans försvunna son. Tommy Lee Jones spelar den sökande och plågade fadern och Charlize Theron spelar polisen som utreder försvinnandet.
Baksidorna av Irakkriget målas upp, smärtan, drogberoendet och känslolösheten. de grabbiga äventyren med sprit och strippbarer.

En återblick när sonen ringer från Irak hem till fadern med gråten i halsen och säger att han inte orkar mer, att han vill åka hem. sen tar han sitt vapen och sin hjälm och lämnar plats åt nästa man i kön som vill ringa hem.

Jag brukar sällan vara känslosam när jag ser på film, men denna rörde mig djupt och den sista biten av filmen storbölade jag.

*

Inga kommentarer: