fredag, juni 06, 2008

till havs

utflyktsdags! jag läste en artikel i GP nyligen om Nidingen. Det är en fyrplats på liten ö 9 sjömil utanför Gottskär, vid Kungsbackas kust. Där finns Sveriges enda dubbelfyr och den enda häckningsplatsen för tretåig fiskmås (nu vet ni det!). Ön har en fågelstation där ornitologer studerar och ringmärker fåglar. Man kan åka på dagstur ut till ön med rib-båt för en slant, men med tanke på den spektakulära resan, havet(!), utsikten och ön så är det värt det.

Fyrplatsens historia sträcker sig tillbaka till 1600-talet. Under åren har fyrarna byggts om och till flera gånger och flera bostadshus för fyrvaktarfamiljerna byggdes. Förutom fyrvaktarsysslorna odlade de bär och grönsaker, fiskade, jagade säl och sjöfågel. 1916 fanns det 23 barn på ön. Allt detta på en ö som är 1 km lång och 300 meter bred!



Bild från Position Nidingen.


*

4 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Nidingen, kul, där har jag inte varit, ännu.

johanna sa...

jag hoppas få åka dit snart!
men min utflyktskamrat gnällde över priset. :o)

Anonym sa...

byt utflyktskamrat :)

johanna sa...

jag ska fundera på saken! :o)