tisdag, juli 08, 2008

Önskelista för sommaren

Om jag fick önska, skulle jag hinna med allt detta och gärna lite till.


Fynda o leta!
Sommarauktioner, loppis, second handaffärer, you name it! allt vill jag rota o snoka i.

Göteborgs Lustgårdar
jag vill se alla utställningar minst två gånger. jag vill se Piet Oudulfs i Trädgårdsföreningen, allt på mitt kära Botan, Lisebergs 22 000 kvm och varenda kålrabbi och morotsblast på Gunnebo!

Semester
Att chefen ger mig en vecka (gärna två) betald semester, för det är jag värd!

Borås djurpark
Tigerungar! finns nästan inget sötare.

Bohus sajtsing
I DN finns det en prima lista på saker och ställen att inte missa längs Bohuskusten. Konstigt att man som Göteborgare aldrig åkt norrut särskilt ofta, ens särskilt långt.

Danmark
Risken finns att jag bara kommer till Fredrikshavn. En bonus kan bli Skagen. Har jag verklig tur så lyckas jag hamna i Köpenhavn. Fundera grönt gjorde mig sugen på att se nya ställen. Fast även gamla ställen i Danmark duger gott. Allt danskt är gott.

Nidingen
Jag har skrivit om den innan. Jag är nyfiken, taggad o redo att åka. Betalar till o med utflykten för mitt sällskap om han trilskas. Regnjacka på!

Stockholm
Gamla Stockholm ligger kvar där jag lämnade det. trots att vi inte kom överrens och kan leva ihop så trivs jag väldigt bra där på vissa ställen. Vasastan i Sthlm slår tyvärr Göteborgs med hästlängder. Östasiatiska museet vill jag se, dom ska ha en nyanlagd japansk trädgård.
Att återse mitt kära område på jobbet där jag slet, svettades o trivdes ingår också. självklart har DN fler tips på vad man kan göra i Stockholm med omnejd en sommardag. ett besök i söta lilla Sigtuna rekommenderas, akta er för busslaster med pensionärer bara!

Sol o bad
Var är solen när jag är ledig? Helger som vardagskvällar, aldrig orkar man eller så är solen borta och det blåser snålt. Jag har badat en gång i år medan min mamma tittade på och suckade. Jag vill inte bada som en vaktad 5 åring. Jag vill bada dagarna i ända, jag vill gå ner till mitt ställe vid nio, sitta där, läsa, sola, skriva, prata, bada, sova, hela dagen lång och gå hem för middag vid 5 och sen gå tillbaka o bada, vila, sola, bada tills natten faller på. så som det var när man hade sommarlov och var 17 år.

*

4 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Fin lista, Piet Oudulfs har jag sett på lite olika ställe, kul att han kommit till Göteborg, börtskämd man är med allt vackert på hemmafronten.

johanna sa...

hannele - Ja han är spännande som sjutton. Han planerar en park i Skärholmen i Stockholm som jag är väldigt nyfiken på, men tills dess är det skönt att ha nåt nära hemmavid att besöka så ofta man kan!

litet hus sa...

jag har skaffat trädgårdskort till trädgårdsföreningen och årskort på liseberg, så här ska utforskas. många gånger om.

vi kanske ses i rabatterna!?

johanna sa...

ojoj här har du planerat in hela sommarens aktiviteter hör jag :o)
kul! självklart kanske vi råkar på varann i villervallan. :o)