måndag, augusti 25, 2008

boktok!

Vilken bok läste du senast?
Det femte barnet av Doris Lessing.


Vilken bok läser du nu?
I lagens limo av Michael Connely och Under Polstjärnan av Väinö Linna

Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Det är blandat. spelar verkligen ingen roll!

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
läser på, räknar inget, tills det tar punkt slut.

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
delvis recensioner från tidningar/vänner. okända böcker på omslag och baksidesskrift.


När blir en bok för lång?

om den bara tragglar på och det aldrig "tänder till". evighetslånga naturbeskrivningar á la Grottbjörnens folk betackar jag mig för.

Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Ibland, beror lite på vilken bok det är.

Vilken bok blev du senast berörd/inspirerad av?
Till Afghanistan kommer Gud bara för att gråta av Siba Shakib. En dokumentärroman om den afghanska kvinnan Shirin-Gols liv och flykt från ryssarnas invasion och talibanregimen.


Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Jajamän inga problem! Jag brukar ge alla böcker en sportslig chans. om den är oerhört dålig kämpar jag på en 20-40 sidor, om den inte blivit bättre släpper jag den för att aldrig läsa igen.


Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Deckare och skönlitteratur (och faktaböcker om trädgård!) Och här finns ingen chick-lit, bevare mig väl.


Rekommendera 5 författare:
Elizabeth George
Joyce Carol Oates
Karin Fossum
Tawni O'Dell
Michael Connely

*

3 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

åj, en finsk klassiker, Doris Lessing tycker jag mycket om, föredrar kvinnliga författare.

johanna sa...

Hannele - ja jag har gett mig sjutton på att plöja några av de finska litteraturklassikerna :o)
Lessing tyckte jag mycket om, har inte läst henne innan.

Anonym sa...

Mika Waltari rekommenderar jag, Sinuhe och andra med.