torsdag, december 04, 2008

det här med lägenhet

jag läste nyligen om en tjej som jobbar på Jagvillhabostad.nu. Hon har aldrig haft något förstahandskontrakt, utan bara flera andrahandskontrakt i olika städer. Under tio år har hon flyttat 16 gånger och bott i 8 olika kommuner och aldrig haft en egen lägenhet med sitt namn på kontraktet.

Jag funderar på hur det kan vara så.
Jag har bott i både Varberg och i Göteborg, alltid i egen lägenhet. Förstahandskontrakt.

I Göteborg verkar det som om folk hellre bor i andra hand i en skrubb i majorna än att tar en förstahandslägenhet i något ytterområde och sedan med foten inne på bostadsmarknaden försöker att flytta eller byta sig till det område där de hellre vill bo.
Om man bor i andra hand är det omöjligt att byta sig till något ställe där man hellre vill bo. Det ser man på Boplats hemsida, lägenheter inne i stan (linnestaden, majorna, landala, lunden) är det alltid minst 2000 st sökande per lägenhet. för lägenheter i tynnered, kortedala eller hjällbo är det som mest 500-600 sökanden.

eftersom det inte är många (särskilt inte unga) i dagsläget som har råd eller vågar att köpa en bostadsrätt, så är det väl i alla lägen bättre med en egen lägenhet, var den än ligger? är det inte bättre att ha ett eget hem och bo i ett mindre attraktivt område först? många är lite väl orealistiska och kräsna i sina val när det gäller var dom vill ha lägenhet. vilket jag förundras över.

vad tycker ni?


*

3 kommentarer:

Jo sa...

Jag håller helt klart med dig! Jag har bott i Gbg i snart 13 år och endast det första halvåret i andra hand. Jag ställde mig i kö då och tog första bästa lägenhet (ute i Björkekärr) jag fick kontrakt på. Jag har efter det flyttat 4 gånger, varav två av dessa flyttar innebar byten, de andra två var helt nya kontrakt. Jag har hela tiden flyttat inåt och har de senaste 12 åren bott i östra centrum. Jag har aldrig fått hjälp av någon för att få något av mina tre förstahandskontrakt, och har inte heller mutat mig igenom någon kö. Däremot har jag varit aktiv och det tror jag är A och O. Aktiv och initiativrik. (alla kontrakten fick jag dessutom som student, dvs med låg inkomst).
Jag tror definitivt att folk är kräsna och på tok för slöa. Man får jobba lite, då löser sig sådana saker! :)

johanna sa...

jo - ja precis! man måste anstränga sig lite. folk verkar tro att det är nån som ska komma och erbjuda dom en etta på 40 kvm med 3500 kr i hyra mitt i majorna/linne. jo tjena!
visst ÄR det på tok för få hyreslägenheter idag och inte byggs det många billiga. men om hälften av dom som inte har nån lgh nu tog en ledig lgh i ytterområdena så skulle det blir en markant skillnad i antalet bostadssökande.

Minnalainen sa...

Shit, tvåtusen? Ja då ska jag inte gnälla över min situation (det finns alltid någon som har det värre).