fredag, augusti 08, 2008

rabatt - plan(t)era dig!

ge mig inspiration!
jag tycker bara jag harvar med samma växter hela tiden nu när jag ska planera en rabatt. Echinacea, Hosta, Salvia 'Caradonna', Nepeta, Waldsteinia, Kärleksört, Näva...
Jag var på Trädgårdsföreningen i tisdag. Vi fick en guidning genom jobbet (o jag sparade 100kr!) men regnet hotade och jag hade glömt kameran, (vem fotar i regnrusk?) o det blåste snålt och visst det var jättevackart, åh alla rosorna, alla utställningsplanteringar, Piet Oudulfs, Ulf Nordfjäll, osv osv men vad hjälper det mig när jag ska ha nåt på gården som håller för nyfikna barn, diverse bollsporter, snigelattacker, skenande gräsklippare, okunniga sommarjobbare och självutnämnda experter även känt som hyresgäster.

Giv mig styrka och en bra rabattplanering!

*

3 kommentarer:

Anonym sa...

Här kommer lite styrka... men planeringen är svårare att skicka i en kommentar. :)

Visst är det jobbigt det där med trädgårdsplanering. Det finns många faktorer man ska ta hänsyn till. Jag brukar strunta i flera av dem och se hur det går. En plantering är ju liksom inte för evig. Jag vet att jag kommer att ändra i den redan nästa säsong - om det inte blir innan hösten kommer. ;)

Men visst är det härligt på Trädgårdsföreningen? Vi var där med skolan för en vecka sedan (se inlägg om du har lust) och Trädgårdsföreningen "vann" när det gäller Lustgårdarna.

Ha det gott i helgen!
Ronja :)

johanna sa...

Ronja - jo jag läste det, jag tycker som du. Det var mycket vackert att se, nästan lite för mycket! :o)

Jag tycker planering är urkul, men ibland kör man fast o segar runt i samma spår hela tiden. sen måste jag anpassa till platsen o huset o hyresgäster, men annars brukar jag tänja lite vilt på det där med sol, skugga, jord osv. inget är för evigt som sagt!

Anonym sa...

Piet Oudulfs och Ulf Nordfjäll har ändå bra tankar, hur rätt vanliga växter kan användas i trädgården på spännande sätt.
(de som besöker mej, fotar i regnrusk :)